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From Topic: Translating Bomberman Manuals
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Plasma Bomber
Board Admin

Status: Hidden

Joined: 09 May 2005
Posts: 1573
Post#450  Posted: Sun Jan 03, 2016 3:08 am  Reply with quote + 
I haven't posted in here in a while. Anyway, something reminded me that Ragey posted the Saturn Bomberman Hudson Official Guidebook some time ago with no fanfare that I know of, and I figured that I would translate the enemy characters' descriptions. So here they are:

[Collapse] Japanese Text
[Page 17]
敵の行動パターン

気まぐれ
自由気ままに行動する敵のパターン。つかみど
ころがないので接近戦は注意。

おとぼけ
いわゆるおマヌケ。わざとはさみこまれたりす
るので、倒しやすい敵だ。

まちぶせ
スタート地点からあまり動かず、プレイヤーを
待ち伏せしている。近づくと反応する。

追いかけ
プレイヤーが近づくとお追いかけてくる。爆弾を
置いて近づけないように。

[Page 19]
ピロン
HP 1
Type まちぶせ
Speed ふつう
Score 200
残り時間が30秒になると、持っている笛を
発射してくる。

のりのり号
HP 1
Type おとぼけ
Speed おそい
Score 100
特殊攻撃なし。ブロックの間を行ったりき
たりしている。

ポヨン
HP 1
Type まちぶせ
Speed おそい
Score 300
爆弾を見つけると食べてしまい、自爆する。
見つけたら爆弾を置いてこう。

チュチュ
HP 1
Type おとぼけ
Speed おそい
Score 200
特殊攻撃なし。スピードは遅いが、トリッ
キーな動きをするので注意。

ソードシャーク
HP 1
Type 追いかけ
Speed ふつう
Score 300
包丁を振り回して追いかけてくる。爆弾を
置いて近づけないように。

ガプカプ
HP 1
Type 気まぐれ
Speed はやい
Score 200
突然怒り出すと、移動スピードが速くなる。
早くなったら接近しないように。

ドカドン
HP 1
Type おとぼけ
Speed ふつう
Score 200
倒すと落下傘を発射する。中にはアイテム
が入っていることもある。

戦闘員A
HP 1
Type おとぼけ
Speed おそい
Score 100
特殊攻撃なし。トリッキーな動きでほんろ
うされるので早めに爆破しよう。
[Page 21]

[Page 23]
ノロノロ
HP 1
Type まちぶせ
Speed おそい
Score 200
時間がたつと成虫に変態。成虫になるとソ
フトブロック上を移動してくる。

カマリン
HP 1
Type 追いかけ
Speed ふつう
Score 400
カマをふるって追いかけてくる。ブロック
越しに爆弾があると破壊する。

チュンチェ
HP 1
Type 気まぐれ
Speed ふつう
Score 200
特殊攻撃なし。見た目のかわいさでついつ
い見逃してしまいそう。

カブトン
HP 1
Type まちぶせ
Speed ふつう
Score 300
置いてある爆弾を角でポイッとどけてしま
う。どけている間が攻撃のチャンス。

シュリリン
HP 1
Type おとぼけ
Speed おそい
Score 400
ボンバーマンを発見すると、ブロックを破
壊しながら接近してくる。

カラカラ
HP 1
Type 追いかけ
Speed ふつう
Score 200
特殊攻撃なし。近づくと追いかけてくるが、
遅いので構う必要もなし。

カゴタンク
HP 1
Type おとぼけ
Speed ふつう
Score 300
カゴからパンチを繰り出して攻撃してくる。
後ろにまわりこんで倒そう。

戦闘員B
HP 1
Type おとぼけ
Speed はやい
Score 200
変化の術を使う。石のときは攻撃できない
ので、木に変化したときに倒そう。

[Page 28]
サンリン
HP 1
Type まちぶせ
Speed ふつう
Score 200
爆弾を当てると、しっぽが離れて単独で攻
撃してくる。しっぽの得点は100点。

ロッキー
HP 1
Type 気まぐれ
Speed ふつう
Score 400
爆弾をオンで爆破してしまう。得点が高い
ので、見つけたらやっつけておこう。

リボルバンバン
HP 2
Type 追いかけ
Speed おそい
Score 500
鉄砲から弾を撃ってくる。上下に回り込ん
でやっつけよう。

マジップ
HP 1
Type おとぼけ
Speed おそい
Score 400
ほうきに乗って星を撃ってくる。星に当た
ると一定時間、体と火力が小さくなる。

モグモグ
HP 1
Type まちぶせ
Speed ふつう
Score 300
地面に潜ってしまう。潜っている間は爆弾
による攻撃は効かない。

ムカムカ
HP 1
Type おとぼけ
Speed ふつう
Score 300
頭以外を攻撃すると、怒って追いかけてく
るので注意。ねらうのは頭だけにしよう。

バットメン
HP 1
Type 気まぐれ
Speed はやい
Score 200
ときどき止まって寝てしまうので、翼を休
めたときが倒すチャンス。

ぱくぱくタンク
HP 2
Type おとぼけ
Speed ふつう
Score 300
移動速度は遅いが、プレイヤーを追い込む
ように近づいてくるのでイヤな感じ。

[Page 33]
シダッチ
HP 1
Type 気まぐれ
Speed ふつう
Score 200
特殊攻撃なしのザコ。かまわずに先に進ん
だほうがよい。

チョロロン
HP 1
Type 追いかけ
Speed ふつう
Score 400
スピードは遅いが、一度近づくとしつこく
ついてくる。早めに倒そう。

プヨヨン
HP 1
Type 気まぐれ
Speed ふつう
Score 200
ティラもどき。接近すると追いかけてくる。
1ブロック分ならジャンプして追ってくる。

メカザウダー
HP 2
Type 追いかけ
Speed ふつう
Score 500
爆弾を2発使わないと倒せない。ボムキッ
クやパワーグローブではさみこむように。

スノージェット
HP 1
Type おとぼけ
Speed おそい
Score 500
ブロックを飛び越えてくるので、遠い間合
いから爆弾を置いておこう。

モコモコ
HP 1
Type おとぼけ
Speed はやい
Score 400
雪に潜っている間は無敵。得点稼ぎのため
に、早めに倒しておくのがいいだろう。

アチアチ
HP 2
Type おとぼけ
Speed はやい
Score 600
置いた爆弾の上を通り、すぐに爆発させて
しまう。近づかない方が無難だ。

戦闘員D
HP 1
Type おとぼけ
Speed はやい
Score 400
頭にカプセルがついていて、爆弾が近くに
あると、カプセルにかくれて炎を防ぐ。

[Page 39]
サイバーマウス
HP 2
Type 気まぐれ
Speed ふつう
Score 400
背中にしょった武器からショットを撃って
くる。近づかなけれ大丈夫だ。

ポリロボ
HP 1
Type 気まぐれ
Speed はやい
Score 200
プレイヤーを見つけると「はっけん!」と
いって接近してくる。

つみガメ
HP 1
Type おとぼけ
Speed ふつう
Score 300
爆破させると、背中の子供をばらまく。子
供はスピードが速いが得点は100点。

T2001
HP 1
Type まちぶせ
Speed おそい
Score 200
他の敵キャラに接触すると、その敵の姿に
一定時間変化する。

ガッタインα
HP 1
Type おとぼけ
Speed はやい
Score 300
ソフトブロックを通過してくる。ガッタイ
ンβと合体すると、ガッタインになる。

ガッタインβ
HP 1
Type 気まぐれ
Speed はやい
Score 300
単体では特殊攻撃なし。ガッタインαと合
体して、ガッタインになる。

ガッタイン
HP 2
Type おとぼけ
Speed はやい
Score 800
ガッタインαとβが合体しとロボット。ハ
ンマーパンチで攻撃してくる。

ファイナルZ
HP 2
Type おとぼけ
Speed ふつう
Score 500
ミサイルを撃ってくる。爆弾を1発当てる
とマシンは壊れ、戦闘員だけになる。

[Collapse] English Text
[Page 17]
Enemy Behaviour Patterns

Whim
Enemy pattern that acts on a whim. Be careful in close combat, because it can be elusive.

Otoboke (feigned ignorance)
Stupid, so to speak. Because it's deliberately predictable, it is an easy enemy to defeat.

Ambush
It doesn't move far from its start point. It ambushes the player. Reacts when approached.

Pursue
Closely pursues the player. Don't place bombs too close to it.

[Page 19]
Piron [from "piero", meaning "clown"]
HP 1
Type Ambush
Speed Normal
Score 200
When there are 30 seconds left, it fire the flute it's holding.

Norinori Model ("nori" means "ride", "norinori" can mean "cheerful")
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Slow
Score 100
No special attack. Moves between blocks.

Poyon
HP 1
Type Ambush
Speed Slow
Score 300
Eats any bomb it finds, then explodes.
見つけたら爆弾を置いてこう。

Chuchu ("chu" is the sound a mouse makes)
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Slow
Score 200
No special attack. It moves slowly, but be wary of its tricky movement.

Sword Shark
HP 1
Type Pursue
Speed Normal
Score 300
Pursues while wielding kitchen knives. Don't place bombs too close to it.

Gapukapu
HP 1
Type Whim
Speed Fast
Score 200
When it suddenly flies into a rage, its movement speed quickens. Don't approach it when it's moving quickly.

Dokadon ("doka" and "don" are both explosive sound effects)
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Normal
Score 200
Fires a parachute when defeated. It contains an item.

Combatant A
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Slow
Score 100
No special attack. Because it has tricky movement and toys with you, blow it up as soon as possible.

[Page 23]
Noronoro (onomatopoeia meaning "slow")
HP 1
Type Ambush
Speed Slow
Score 200
After some time, it metamorphises into an adult. When it becomes an adult, it can move through Soft Blocks.

Kamarin (from "kamakiri" meaning "praying mantis" and "kama", a sickle-like weapon)
HP 1
Type Pursue
Speed Normal
Score 400
Energetically pursues with kama. Destroys any bomb on the other side of a block.

Chunche
HP 1
Type Whim
Speed Normal
Score 200
No special attack. Don't take it lightly due to its cute appearance.

Kabuton (rhinoceros beetle)
HP 1
Type Ambush
Speed Normal
Score 300
Throws a placed bomb to another square. There is a chance to attack when it's throwing.

Shuririn (from "shurikin")
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Slow
Score 400
When it detects Bomberman, it destroys blocks while pursuing him.

Karakara (from "karakuri", like the doll)
HP 1
Type Pursue
Speed Normal
Score 200
No special attack. It pursues, but because it's slow, don't worry too much.

Kago Tank (A kago is a type of vehicle from feudal Japan)
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Normal
Score 300
Sends out a punch attack from its kago. Go around behind it to defeat it.

Combatant B
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Fast
Score 200
Uses a transformation technique. Since it cannot be attacked when it is a stone, destroy it when it changes into a tree.

[Page 28]
Sanrin (possibly from "sanrin", meaning "three wheels")
HP 1
Type Ambush
Speed Normal
Score 200
When hit with a bomb, its tail splits off on its own and attacks. The tail is worth 100 points.

Rocky
HP 1
Type Whim
Speed Normal
Score 400
Explodes on bombs. For a high score, attack it on sight.

Revolvanvan (Riborubanban, from "revolver")
HP 2
Type Pursue
Speed Slow
Score 500
Shoots a bullet from its gun. Go around it and above or below it to defeat it.

Magip (Majippu, from "magic")
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Slow
Score 400
Rides on a broom and shoots stars. If hit by a star, for a specific amount of time, your firepower is minimized.

Mogumogu (from "mogura", meaning "mole)
HP 1
Type Ambush
Speed Normal
Score 300
Moves underground. Bomb attacks are ineffective while it is underground.

Mukamuka
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Normal
Score 300
Be cautious, as when any part of it other than its head is attacked, it becomes enraged and gives chase. Try to aim only for the head.

Batmen
HP 1
Type Whim
Speed Fast
Score 200
Sometimes it lands to sleep and rest its wings, so take that chance to defeat it.

Pakupaku Tank ("pakupaku" is a sound effect for eating)
HP 2
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Normal
Score 300
Though it moves slowly, an uneasy feeling sets in as it corners the player. [EN: No idea why it's not mentioned, but this thing can eat bombs that are next to it.]

[Page 33]
Shidacchi (from "shida", meaning "fern")
HP 1
Type Whim
Speed Normal
Score 200
A small fry with no special ability. Pay it no mind and press onward.

Chororon
HP 1
Type Pursue
Speed Normal
Score 400
Though it is slow, it pursues persistently once approached. Defeat it as soon as possible.

Puyoyon
HP 1
Type Whim
Speed Normal
Score 200
An imitation Tirra. In jumps over single blocks in pursuit.

Mechazord (Mekazauda)
HP 2
Type Pursue
Speed Normal
Score 500
Takes 2 bombs to defeat. It can use the Bomb Kick and Power Glove. [EN: Also can destroy Soft Blocks]

Snow Jet
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Slow
Score 500
Because it can move over blocks, place bombs at a distance.

Mokomoko (fluffy)
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Fast
Score 400
It's invincible when it dives beneath the snow. For the sake of earning a score, it would be good to defeat it as soon as possible.

Achiachi (I think "achi" can mean "hot")
HP 2
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Fast
Score 600
Passes over placed bombs, immediately detonating them. For safety, do not approach it. [EN: Er, what? I thought it just shoots fireballs that detonate bombs...]

Combatant D
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Fast
Score 400
A capsule sits on its head. When a bomb is near, it hides under the capsule to protect itself from the flames.

[Page 39]
Cyber Mouse
HP 2
Type Whim
Speed Normal
Score 400
Fires a shot from the weapon on its back. It's best to stay away.

Polirobo ("porirobo", from "police" and "robot")
HP 1
Type Whim
Speed Fast
Score 200
When it finds the player, it yells "detected!" and begins pursuit.

Tsumigame (from "game" meaning "turtle")
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Normal
Score 300
When blasted, children scatter from its back. The children move quickly and are worth 100 points.

T2001 (Wow, a Terminator reference in a Bomberman game?)
HP 1
Type Ambush
Speed Slow
Score 200
When it touches another enemy character, it changes its shape to that enemy for a certain amount of time.

Gattain α ("gattai" means "merge")
HP 1
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Fast
Score 300
Passes through Soft Blocks. When it unites with Gattain β, it becomes Gattain.

Gattain β
HP 1
Type Whim
Speed Fast
Score 300
Standing alone, it has no special ability. When it unites with Gattain α, it becomes Gattain.

Gattain
HP 2
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Fast
Score 800
Gattain α and β merge into this robot. It attacks with a hammer punch.

Final Z
HP 2
Type Otoboke (feigned ignorance)
Speed Normal
Score 500
Shoots a missile. When hit with 1 bomb, the machine breaks, and it becomes a normal Combatant.
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